![]() XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
Introducere
1.1. Caracteristica mecanica a motorului de curent continuu
1.2. Variatia turatiei prin variatia rezistentei circuitului indus
1.3. Variatia turatiei prin variatia fluxului inductor
1.4. Variatia turatiei prin variatia tensiunii de alimentare
1.5. Alegerea facuta pentru variatia turatiei motorului de curent continuu în acest proiect
Tema proiectului, „Sistem de telecomanda prin infrarosu a unei actionari electrice”, se refera la posibilitatea de variatie a turatiei unui motor de curent continuu utilizând transmisia comenzii catre motor de la distanta cu ajutorul radiatiei infrarosii. În acest caz, având în vedere ca turatia motorului de curent continuu doar se modifica si nu se regleaza, putem vorbi de un sistem deschis (nu include reactie).
1.1. Caracteristica mecanica a motorului de curent continuu
Caracteristica motorului de curent continuu este liniara, scade odata cu cresterea momentului cuplului electromagnetic al motorului de curent continuu si este data de relatia:
,
unde: este viteza ideala de mers în gol, iar
reprezinta caderea de viteza.
Reprezentarea grafica a caracteristicii mecanice a unui motor de curent continuu arata astfel:
Fig.1. Caracteristica mecanica a motorului de curent continuu
Modificarea turatiei motorului de curent continuu se poate obtine:
prin modificarea rezistentei circuitului indus,
prin modificarea fluxului inductor sau
prin modificarea tensiunii de alimentare.
1.2. Variatia turatiei prin variatia rezistentei circuitului indus
Pe masura ce rezistenta rotorica scade caracteristicile artificiale sunt situate sub caracteristica naturala, modificându-se numai caderea de viteza, viteza (turatia) de mers în gol ramânând constanta:
Fig.2. Caracteristica mecanica la modificarea rezistentei rotorice
1.3. Variatia turatiei prin modificarea fluxului inductor
Prin modificarea fluxului inductor se modifica atât viteza de mers în gol cât si caderea de viteza din ecuatia caracteristicii mecanice. Caracteristicile artificiale sunt situate deasupra celei naturale:
Fig.3. Caracteristica mecanica la modificarea fluxului inductor
Aceasta varianta de obtinere a modificarii turatiei prezinta avantajul unei puteri de comanda reduse dar si dezavantajul scaderii capacitatii de încarcare a motorului, deoarece la scaderea fluxului inductor creste curentul indus ( ).
1.4. Variatia turatiei prin variatia tensiunii de alimentare
Prin modificarea tensiunii de alimentare se modifica numai viteza (prin urmare si turatia) de mers în gol, caderea de viteza ramânând neschimbata. Astfel caracteristicile artificiale sunt situate deasupra celei naturale:
Fig.4. Caracteristica mecanica la modificarea tensiunii de alimentare
Se observa ca rigiditatea caracteristicilor se pastreaza la orice valoare a tensiunii de alimentare.
1.5. Alegerea facuta pentru variatia turatiei motorului de curent continuu în acest proiect
Ultima varianta de modificare a turatiei (adica prin modificarea tensiunii de alimentare) este cea mai utilizata în practica.
Din tensiunea continua constanta trebuie obtinuta o tensiune continua reglabila. Aceasta din urma se obtine prin transformarea tensiunii continue în impulsuri de tensiune, metoda numindu-se sursa cu impulsuri de tensiune.
Fig.5. Impulsurile de tensiune obtinute din tensiunea continua constanta
Astfel tc reprezinta latimea unui impuls de tensiune, tp reprezinta pauza dintre doua impulsuri, iar T este perioada unui impuls de tensiune.
Variatia tensiunii continue se realizeaza prin doua metode:
modificarea latimii impulsului de tensiune (adica modificarea lui tc ) – PWM ( Pulse Width Modulation );
modificarea perioadei T numita modulatia în frecventa a impulsurilor – PFM ( Pulse Frequency Modulation ).
În acest proiect am optat pentru utilizarea celei de-a doua metode.
1) Curs „Masini si actionari electrice”, prof. dr. ing. Georgescu (catedra de electrotehnică), U.P.G. Ploiesti
2) Curs facultativ „Actionari electrice reglabile”, U.P.G. Ploiesti